Två personer sitter vid en dator.

God man, förvaltare och förmyndare

Vill du hjälpa en medmänniska? Det finns alltid behov av fler gode män och förvaltare. Vi har alltid behov av fler gode män och förvaltare. Har du inget uppdrag idag men är intresserad – kontakta oss och anmäl intresse!

Som god man eller förvaltare så hjälper du en person som behöver hjälp med att bevaka sin rätt i samhället, sköta sin ekonomi eller i övrigt ta hand om sina personliga angelägenheter. En god man eller förvaltare kan ge huvudmannen hjälp inom tre olika huvudområden.

Områdena är "Bevaka rätt", "Förvalta egendom" och "Sörja för person".

Nyheter

Förändring av telefontider från och med 1 december

2025-11-26
Överförmyndarenheten förändrar sina telefontider från och med 1 december, som ett led i att förbättra servicen. Detta innebär att de fasta telefontiderna tas bort och att det i stället blir möjligt att ringa till kundcenter på telefon 0920-45 30 00, under deras öppettider vardagar klockan 08.00 - 17.00, och därefter bli uppringd av en handläggare på överförmyndarenheten.

Hur fungerar det nya sättet att ringa till överförmyndarenheten?
Det innebär att handläggarna inte längre har telefontider, utan i stället ringer du till kundcenter och lämnar uppgifter om vad ditt ärende gäller, exempelvis fastighetsförsäljning, frågor kring e-tjänsten för redovisning eller allmänna frågor om vad ett godmanskap innebär.

Kundcenter lägger, utifrån informationen du lämnar, ett ärende i ett system som gör att rätt handläggare ringer upp dig och besvarar din fråga. Du har även möjlighet att lämna information om vilken tid under dagen som passar för dig att bli uppringd eller om du hellre vill ha svar via e-post.

Målsättningen är alltid att en handläggare ringer upp dig samma dag, men i vissa fall kan det dröja upp till två arbetsdagar beroende på arbetsbelastningen.

Förutom att öka tillgängligheten så ökar också möjligheten att du som ringer in får prata med rätt handläggare gällande ditt ärende. Med det tidigare arbetssättet med telefontider hände det ofta att samtal kom till en handläggare som inte arbetade med just det området som du som inringande hade frågor kring. Det blev också en ojämn belastning på handläggarna utifrån om dennes direktnummer var känt av många, vilket gjorde att alla samtal inte kunde kopplas fram.

Överförmyndarenhetens förhoppning är att detta nya arbetssätt ska leda till snabbare svar och enklare kontakt med oss för dig som ställföreträdare, huvudman och anhörig.

Receptionen på Luleå kommuns servicecenter har tillfälligt stängt under vissa dagar och tider under hösten/vintern

2025-11-17
12 december klockan 14.00 - 16.00

Kontakta överförmyndarenheten

Vi erbjuder fysiska och digitala möten samt möten via telefon. I de fall du vill träffa en handläggare för genomgång av redovisning så går det att boka tid via vår e-tjänst. För att boka tid för övriga frågor exempelvis hur man ansöker om god man, försäljning av fastighet eller allmänna frågor om vad en god man kan hjälpa till med hänvisar vi till att kontakta oss via kundcenter på telefon 0920-45 30 00.
Överförmyndarenheten tar bara emot bokade besök. Informera gärna era huvudmän om detta också.

Telefontider

Helgfria dagar telefon: 0920-45 30 00
Måndag – onsdag kl 10.00 – 12.00
Torsdag - fredag kl 10.00 - 11.30

E-post: overformyndarnamnden@lulea.se.
Besöksadress​: Luleå kommun servicecenter, Timmermansgatan 25.
Postadress: Luleå kommun, Överförmyndarnämnden, 971 85 Luleå

Efter kontakt kan du även ringa våra direktnummer och lämna meddelande i röstbrevlådan om att du önskar bli uppringd.

Christina Kleemo (enhetschef), Maria Fällman (administratör), Ida Sundqvist, Maria Rolund, Linnéa Nilsson, Kerstin Larsson, Rebecka Cheskey, Shadja Nori, Eleonor Lundqvist och Max Kirkhaug.

Om du vill lämna in handlingar till överförmyndarenheten så kan du lämna handlingarna i receptionen på Luleå kommun servicecenter, Timmermansgatan 25. Kom ihåg att märka kuvertet med "överförmyndarnämnden".

Om du inte använder vår e-tjänst och behöver manuella blanketter kan du kontakta överförmyndarenheten via telefon eller e-post. Du kan också hämta dem på Luleå kommun servicecenter.

Nedan kan du se beräknad handläggningstid hos oss och tingsrätten.

Just nu har vi längre handläggningstider än vanligt. Vi ber om överseende med detta. Detta innebär att de ungefärliga tiderna vi har på hemsidan inte gäller för tillfället. Tänk därför på att lämna in din ansökan i god tid samt att du kan underlätta handläggningen av din ansökan genom på att använda dig av våra e-tjänster.

Byte av god man eller förvaltare
Handläggningstiden är vanligtvis inom två och en halv månad.

Begäran om entledigande
Handläggs oftast inom två månader.

Ansökan om samtycke till arvskifte
Handläggningstid för beslut är vanligtvis inom 2 veckor om ansökan är komplett, om ytterligare handlingar behöver begäras in så tar handläggningen längre tid.

Ansökan om samtycke till försäljning av fastighet/bostadsrätt
Handläggningstid för beslut sker oftast inom 1 månad. Handläggningstiden är beroende på om yttrande angående försäljningen ska inhämtas eller inte.

Ansökan om samtycke till uttag från överförmyndarspärrat konto
Handläggningstid för beslut är normalt en till fem arbetsdagar, förutsatt att ansökan är komplett och uttaget inte behöver beviljas av nämnden.

Handläggningstid hos tingsrätten för anordnande av godmanskap eller förvaltarskap

Tingsrättens arbetsbelastning varierar och därför kan deras handläggningstid variera under året. Om du väntar ett beslut i ett ärende är det därför bättre att kontakta tingsrätten direkt på telefon 0920-29 55 00 om du önskar besked om när ett beslut kan komma att fattas.

Här kan du se hur granskningen av årsräkningarna fortlöper. Årsräkningen ska lämnas in till överförmyndarnämnden före 1 mars varje år. Vanligtvis inkommer majoriteten av årsräkningarna under de två sista veckorna i februari.

Årsräkningar som inkommit via e-tjänsten och är kompletta granskas först, därefter granskas de årsräkningarna som behövts kompletteras i turordning efter ankomstdatum och allra sist granskas årsräkningar som inkommit för sent (det vill säga efter sista februari).

Varje år finns det även årsräkningar och andra typer av räkningar som prioriteras av andra anledningar än de redan nämnda.

Årets granskning av årsräkningar är klar.

Överförmyndarnämnden utövar tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare.

Överförmyndarenheten arbetar på delegation/uppdrag av Överförmyndarnämnden, som är en av kommunens politiska nämnder. Nämnden består av ett varierande antal förtroendevalda politiker. Läs mer om politikerna via länken.

Överförmyndarnämndens sammanträden

Överförmyndarnämnden sammanträder elva gånger per år. Du hittar sammanträdesplanen nedan.

 

Sidan uppdaterades den 28 november 2025