Upphandling och inköp
Luleå kommun gör varje år inköp för cirka 1,6 miljarder kronor. Kommunens inköp innefattar varor, tjänster och entreprenader inom en mängd branscher i små som stora volymer. Alla kommunens inköp måste vara upphandlade enligt de lagar som gäller för offentlig upphandling.
Alla kan bli en av kommunens leverantörer, stor som liten. En väl fungerande konkurrens är grundläggande för en god offentlig affär som bidrar till att nå mål för samhällets utveckling.
Vi som upphandlande organisation arbetar för att inkludera ett leverantörsperspektiv i varje upphandling, vi arbetar för en bättre interaktion och mer dialog, samt försöker ge rätt förutsättningar även för små och medelstora företag.
Strategisk användning av upphandling är en förutsättning för att den offentliga sektorn ska nå sina verksamhetsmål och göra goda affärer samt för att uppnå de globala målen i Agenda 2030.
Kontakta oss
Begäran om allmän handling
Du begär ut allmänna handlingar genom att mejla till kommunstyrelseforvaltningen@lulea.se.
Medarbetare på inköpskontoret
Tillsammans med förvaltningarna ska inköp- och upphandlingskontoret strategiskt samordna, effektivisera och följa upp kommunens inköpsprocess i enlighet med policy och riktlinjer. Inköpskontoret har också en stödjande roll mot de kommunala bolagen.
Sidan uppdaterades den 10 januari 2025